22 Şubat 2017 Çarşamba

cthulhu'nun çağrısı - h.p. lovecraft

İsminin havalı duruşu sebebiyle takma isimmiş gibi gelen Lovecraft'ın kitabını ilk defa okudum. Yazarımızın tarzı mistik korku türünde. Biraz Edgar Allen Poe'yu anımsatsa da Poe'nun korkusu daha çok psikoloji ağırlıklıydı diye hatırlıyorum, Lovecraft'ın ise hikayeleri ise canavarlarla dolu. İkisinin de ortak yönü korku ve karanlık içerikli olması.
Seneler önce okumuştum Poe'yu, lise yıllarında. Daha önce tatmadığım bir türdü. Film alanında böyle bir türe yabancı değildim ama bir kitapta rastlamamıştım daha önce, yeni bir şey keşfetmiştim yani ve keşfetmek bana hep bir haz vermiştir. İşte kitapta bu türde ilkim olmuştu Poe ve ondan sonra da okumamıştım bu türü. Lovecraft'la yeniden tadına baktım. Arada böyle tür değişiklikleri yapmak iyi oluyor demekki ve şöyle bir gerçeği de kabul etmek gerekiyor artık; her ne kadar korku verse de ya da çekince oluştırsa da film ve kitapların bu karanlık türlerinde beni çeken bir şeyler var. Gotik tarz sanırım o da. Poe'da daha çok.
Bu kitap okul topluluğuyla aldığım ikinci kitap, ilki çizgi romandı. Bu kitabın türüne bilimkurgu demişlerdi ama benim kafamdaki bilimkurgu tanımını pek karşılamadı.
Dediğim gibi hikayelerin karanlığı iyi geldi, bir değişiklik oldu :D. İçinde gizem de var ki - haliyle :D - benim için can alıcı bir nokta. Kurgu da ayrıca iyi; okuduğuma göre kitaptaki tarikatin varlığına inanıp yaşama geçiren kitleler de varmış.
Hoşlanmadığım bir yönü varsa o da betimlemelerin yavan kalmasıdır. Birçok kişi betimleme kısımlarını okurken sıkıldığını söyler benim içinse kitaptaki en önemli özelliklerdendir betimleme. Çünkü olaya kapılmanı sağlar, hayalgücünü harekete geçirir ve kitaba tat verir. Yaratıklar veya karanlık güçlerden bahsedilirken 'itici, kafir, iğrenç' sözcükleri tekrar tekrar kullanılıyor hikayelerde mesela. Bunlar benim için hikayeyi basitleştiren, biraz da olsa kitabın büyüsünü kaçıran özellikler oldu.
Sonuç olarak Lovecraft'ın başka kitaplarını da okumak istiyorum. Cthulhu hakkında başka hangi hikayeleri var merak ediyorum.

NOT: Kitabı elime ilk aldığımda isminin nasıl okunacağını çözemedim, fazla düşünmeden Çutulcu diye telaffuz ettim, kendi kendime eğlendim falan. Sonrasında gerçekten nasıl okunabilir diye baktığımda baya salladığımı fark ettim - hala nasıl okunduğunu bilmiyorum ama. Benim için Çutulcu olarak kalacak. :)


2 yorum:

  1. İşte bir Poe hayranı daha :D Aynı şekilde benim de gotik tarzla tanışmamı sağlayan kişi Poe ve çok severim :))
    Daha önce Lovecraft'ın Bilinmeyen Kadaht'a Düş Yolculuğu kitabını okudum ve benzer betimleme probleminden dolayı kitabı pek sevemedim. Cthulhu'dan umutluydum ama onda da aynı sıkıntı varmış demek :/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :D Ya bir de Poe nedense bana bi tatlı görünür böyle karanlığına rağmen hüzünlü duruşundan kaynaklanıyor sanırım.
      Evet, kitabın başında yazarı tanıtan kısımda ya da internette okumuştum sanırım - diğer kitaplarını da merak ettiğim için bir araştırma yapıyım demiştim - Lovecraft'ın genel sorunu bu.
      Bir de filmleri merak ettim. Lovecraft'ın hikayelerinden uyarlanan bir sürü film çıktı. Birkaç tanesine baktım ve ne yazık ki memnun olmadım, iyi kullanamamışlar sanki hikayeleri. Müthiş bir kaynak var oysa.
      Uzun zamandan sonra Poe'ya da devam etmeyi düşünüyorum, çok özledim ya. :D :)

      Sil